
Pas dla autobusów
Kiedyś, dawno temu, któryś z Polskich urzędników wpadł na pomysł, aby autobusy miały swój pas na drogach. I ten pomysł niestety nie wchodzi jeszcze w życie, ale wyobraźmy sobie o ile przyjemniejsza byłaby podróż, gdyby faktycznie takie pasy istniały?
Wszyscy byliby bardziej zadowoleni, ponieważ jak wiadomo autobus pełen ludzi nie może przyspieszyć tak jak osobówka, oraz nigdy nie osiągnie takiej prędkości na autostradzie jak nowoczesny sedan. Takie rozwiązanie znacznie ułatwiłoby przepływ ruchu, oczywiście trzeba byłoby zrobić jeszcze jedną ważną rzecz. Mianowicie pas dla TIR'ów, ale to już pomysł do przeanalizowania na następna okazję.
Autokarem za granicÄ™
Polscy przewoźnicy oferują wycieczki nie tylko krajowe, niektórzy z nich posiadają licencję na wyjazdy zagraniczne. Niestety licencja jest wymagana przez Unię Europejską i prawo Polskie, wiec przewoźnicy bez takiej licencji nie mają prawa prowadzić działalności transportu zbiorowego zagranicznego.
Jednymi z częstszych tras jest np. Belgia, Praga czy tez Wiedeń. Ceny takich wyjazdów są oczywiście droższe niż te wyjazdy w granicach naszego kraju, jednak czasami jest to dużo korzystniejsza opcja niż powiedzmy lot samolotem na wskazane miejsce.
TrochÄ™ historii
Poprzednikami autobusów w drogowym transporcie pasażerskim były dyliżanse i omnibusy ciągnięte przez konie. W niektórych krajach (Wielka Brytania i Francja) już w XIX wieku rozpowszechniły się także omnibusy o napędzie parowym, jednak konieczność wożenia dużych masowo i objętościowo zapasów wody oraz paliwa nie sprzyjały rozwojowi konstrukcji tych pojazdów. W Anglii w 1865 rozwój parowych omnibusów zablokowała tzw. ustawa o czerwonej fladze (Red Flag Act), praktycznie zakazująca ich używania.
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus